Home » Is Omega 3 Visolie het Ultieme Supplement bij het Afvallen?

Is Omega 3 Visolie het Ultieme Supplement bij het Afvallen?

by Sinan Bardan
visolie capsules

Visolie, een omega 3 supplement, is momenteel één van de populairste supplement wereldwijd. Dit komt door de diverse voordelen dat het heeft voor de gezondheid.

Visolie bevat namelijk de belangrijke lange keten vetzuren ‘EPA en DHA’. Deze vetzuren worden gelinkt aan een gezond hart en hersenen, het bestrijden van depressies, het verlagen van inflammatie, het versterken van de spieren en het boosten van de immuunsysteem.

Waar het tegenwoordig ook veel belangstelling voor krijgt is het effect op het afvallen, zo zou ook vetverlies makkelijker gaan met een aanvulling van omega 3 vetzuren.

De wetenschap is er nog niet helemaal over uit, wat erop duid dat meer onderzoek nodig zal zijn. Toch valt het op dat er steeds meer bewijs opstapelt over het feit dat visolie op verschillende manieren een positief effect kan hebben op gewichtsverlies.

Visolie zou kunnen helpen bij het afvallen

Visolie wordt gelinkt aan het verbeteren van de vetverbranding. Zo word er bij een dosering van 1,600mg EPA en 800mg DHA voor 6 weken een verlaging in vetverlies en vetpercentage gemeten (∠1).

Ook blijkt dat visolie de activiteit van carnitine verhoogd. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat de vetzuurtransport verbetert, waardoor vetcellen beter verbruikt worden.

Bij een gerandomiseerde studie blijkt dat er voor het effect van visolie op het afvallen meer grootschalige onderzoek nodig is (∠2).

Visolie kan helpen bij het verminderen van buikvet

Buikvet is vaak erg hardnekkig en het lastigst weg te krijgen. Toch is de wetenschap het vooral over èèn ding eens, namelijk het effect van omega 3 vetzuren op buikvet (∠3).

Er wordt in de meeste gevallen een vermindering in buikvet gezien, vooral in combinatie met beweging is visolie erg effectief in het verminderen van buikvet (∠4).

Visolie kan de eetlust onderdrukken

Omega 3 vetzuren kunnen de eetlust en de honger onderdrukken, met en zonder een calorietekort (∠5). Waarschijnlijk komt dit door het effect op het UCP2 eiwit wat erg belangrijk voor de eetlustbeheersing (∠6).

Bij het afvallen is het erg belangrijk dat je vol zit, best logisch als je minder wilt eten. Vooral in een westers dieet, waarbij er te veel omega 6 vetzuren gegeten wordt, is dit extra van belang. Omega 6 vetzuren kunnen de eetlust namelijk negatief beïnvloeden terwijl omega 3 vetzuren dit proces juist omkeert.

Visolie kan je rustmetabolisme verhogen

Wie wilt er nou niet vet verbranden zonder te bewegen? Laat omega 3 vetzuren nou net hetgeen zijn dat erg effectief is in het verhogen van de vetverbranding zonder dat er bewogen hoeft te worden en dat vooral bij mensen met overgewicht (∠7, ∠8).

Bij ouderen blijkt het nog effectiever te zijn. Zo nam bij de proefpersonen, die 3,000mg EPA en DHA kregen, de vetverbranding toe tijdens de rustmetabolisme met 14% en de vetoxidatie met maar liefst 19% (∠9). Dit komt waarschijnlijk door het feit dat ouderen een slechtere metabolisme hebben.

Visolie kan inflammatie verlagen

Inflammatie is niet alleen erg schadelijk, maar kan ook klachten geven zoals een toename in gewicht. Afvallen is zoals je misschien wel is eerder gelezen hebt erg gezond en kan inflammatie ook weer verlagen, het minimaliseren van inflammatie is dus een kat en muis spel tijdens gewichtsverlies.

Een omega 3 supplement is erg effectief in het bestrijden van inflammatie. EPA en DHA blijken zelfs even effectief te zijn in het verlagen van inflammatie als 10 kilo gewichtsverlies (∠10, ∠11).

Visolie kan de effecten bij het sporten versterken

Tijdens lichaamsbeweging verbruikt het lichaam meer calorieën, waardoor je gewicht verliest. Visolie kan het aantal calorieën en de hoeveelheid vet die je verbrandt tijdens het sporten verhogen (∠12). Bij 3,000mg visolie per dag kan de vetverbranding tijdens het sporten tot zo’n 27% toenemen.

Hetzelfde onderzoek laat zien dat omega 3 niet alleen helpt bij het verbeteren van de lichaamssamenstelling, ook vermindert het de kans op ziektes zoals hart- en vaatziekten.

Visolie kan beschermen tegen stress

Meer stress hoeft niet per direct te zorgen voor meer vetmassa, maar er zijn wel duidelijke aanwijzingen die daarop wijzen, vooral bij een toename in buikvet (∠13, ∠14).

Stress is slecht voor je gezondheid en wordt gelinkt aan gewichtstoename, vooral als je vet wil verliezen is het belangrijk dat je je stressniveau laag houdt.

Bij een dieet hoog in omega 3 vetzuren werd er binnen 3 weken een verlaging in verschillende stressvolle hormonen gemeten, denk aan cortisol en adrenaline (∠15).

Visolie kan je spieren beschermen tijdens het afvallen

Tijdens het afvallen heb je kans dat je spierkracht en spiermassa verliest en dat is zonde, vooral omdat spieren metabolisch actiever zijn dan vet. Hoe meer spieren je hebt, hoe makkelijker afvallen wordt.

Onderzoek suggereert dat EPA en DHA bij een dosering van 1,500 tot 2000mg effectief kan zijn bij het voorkomen van schadelijke effecten door het trainen zoals spierafbraak en lichte ontstekingen (∠16).

Visolie kan je uithoudingsvermogen verhogen

Meer energie om langer te kunnen trainen is ideaal wanneer je gewicht probeert te verliezen. Hoewel het bewijs in grote lijnen de gunstige effecten van EPA en DHA voor beginnende en ervaren sporters lijkt te ondersteunen, is er nog wel meer onderzoek nodig (∠17).

Ook zijn er bewijzen dat fietsers beter presteren bij het gebruik van omega 3 vetzuren, dit komt waarschijnlijk door een verhoging in stikstofoxide (∠18). Stikstofoxide zorgt er voor dat de vaten verwijden en dat is goed voor de doorbloeding.

De juiste dosering visolie

Bij de hierboven beschreven voordelen kan een dosering van 1,500mg tot 3000mg uit EPA en DHA voldoende zijn voor het gewenste effect, het is verstandig om zo veel mogelijk uit de vetzuur EPA te halen. Denk bij het afvallen aan een verhouding, waarbij er tot 2 keer meer EPA dan DHA gebruikt wordt.

Bij de meest recente onderzoeken die aantonen dat visolie een positief effect heeft op vet- of gewichtsverlies worden er dagelijkse doseringen van 300mg tot 3,000mg genomen (∠19).

Omdat visolie voordelen geeft op de lange termijn maakt het niet uit wanneer je het neemt, het is wel verstandig om visolie te nemen bij een maaltijd met andere gezonde vetten.

Welke visolie je moet nemen en bijwerkingen

Omdat de EPA zo belangrijk is voor gewichtsverlies is het verstandig om te kiezen voor een visolie met een hoge EPA, de visolie van AAVALABS heeft een hoge concentratie EPA (1000mg) en is daarom ideaal bij het afvallen. Voor een budgetvriendelijke en goede allround visolie raad ik de visolie van nutravita aan.

Visolie is gelukkig een veilig supplement. Visolie kan soms het bloed verdunnen, wat de kans op bloedingen kan verhogen en de bloeddruk kan verlagen. Het is verstandig om hier rekening mee te houden en de dosering aan te passen als je al klachten hebt zoals een lage bloeddruk.

You may also like